Documenteren – kijken naar kinderen

december 4, 2019 Theo Rinsma

We leven in een tijd waarin we snel en makkelijk foto’s kunnen maken, momenten kunnen vastleggen. Je hebt vast je telefoon vol staan met foto’s van je kind(eren). Het is ook een tijd waarin veel dingen heel snel gaan en momenten die zomaar weer voorbij zijn. Voor je het weet zijn je kinderen groot en denk je ‘waar is die tijd gebleven’. Dan heb je altijd nog alle foto’s en herinneringen om op terug te kijken.

Binnen de Buitenkans proberen we momenten te vertragen door deze vast te leggen in documentatie. We maken foto’s en beschrijven wat we gezien hebben of welke ideeën we erbij hebben. Dit helpt ons om stil te staan bij het moment, maar ook om terug en vooruit te kijken.

Het volgen van een proces van één kind of een groep kinderen is zo ontzettend waardevol!

Foto’s maken en daarbij beschrijven wat we gezien hebben; oftewel pedagogisch documenteren, helpt ons om echt te kijken naar de kinderen. Te kijken naar wat er speelt bij de kinderen, wat houdt ze bezig, welke vragen hebben ze, welke ontwikkeling maken ze door, wat is het proces van het individu en van de hele groep.

Linda van der Meulen
Pedagoog villa de Buitenkans