Onderzoeksdocumentatie, volgen en vastleggen van een proces

Iedere dag gaan we met de kinderen op onderzoek. Om dit onderzoek te kunnen volgen, maken we foto’s en aantekeningen van wat de kinderen doen, zeggen en laten zien. Dit noemen we onderzoeksdocumentatie. Deze vorm van documentatie helpt ons ons om de (groep) kinderen te kunnen volgen binnen een onderzoeksproject.

 

Onderzoekdocumentatie is een bundeling van verslagen van de activiteiten binnen een onderzoeksonderwerp van de groep kinderen. Bijvoorbeeld in het thema ‘groeien en bloeien’ het proces van zaadjes onderzoeken tot het eten van de boontjes.

Deze documentatie wordt bijgehouden op de onderzoekmuur over dit onderwerp in de groepsruimte en in de onderzoekmap.

Op deze manier leggen we alle stappen in een onderzoek vanaf de start vast. En volgen we de kinderen in het onderzoek. Door vast te leggen waar ze mee bezig zijn, kan je dit terugkijken en daarmee het onderzoek te verdiepen en uitbouwen. Of eventueel een stap terug doen, door een verslag wat eerder uitgevoerd is terug te halen en opnieuw te onderzoeken welke ideeën de kinderen hebben. Meestal gaan of willen wij volwassenen te snel. Documentatie dwingt ons letterlijk om stil te staan, een stap naar achter te doen en echt te kijken en luisteren naar de kinderen. Wat doet dit kind? Wat is het aan het onderzoeken? Welke vragen heeft dit kind? Bij jonge kinderen zijn dit vaak vragen die ze zelf niet stellen, maar die je wel kan observeren.

Zowel voor de kinderen als voor ons volwassenen geeft dit een ontzettende meerwaarde aan het onderzoek! Het volgen en vastleggen van de processen waar een kind of een groep kinderen mee bezig is.